Erfgoedparticipatie, hoe doe je dat?

Deel deze pagina

Als je aan Brussel denkt, kan je in gedachten een stad vol dynamiek ontwaren, in alle kleuren, met Brusselaars uit alle mogelijke windstreken en achtergronden. En dan is dat niet alleen een andere taal- en/of cultuurachtgrond maar kan dat ook een moeilijker financiële situatie zijn, een slechtere mobiliteit, een psychische kwetsbaarheid.

De Brusselse musea kunnen niet achterblijven zodat deze bonte potpourri ook hún aanpak kleurt. Enkele musea experimenteren ondertussen in hun collectie-opbouw, publiekswerking, ... samen met deze veelkleurige achterban.

Inspirerende voorbeelden?

Al enkele jaren dagen de gemeenschapscentra de Brusselse musea uit om speelse, onverwachte acties uit te denken voor de ketten uit het basisonderwijs in Brussel. Binnen hun scholenwerking organiseren ze 'EXPLO EXPO', een tweedelig kunsteducatief traject. Zo maken de leerlingen kennis met het rijke museum- en expoaanbod in Brussel.
Drie vliegen in één klap: de gemeenschapscentra, Brusselse musea en de kinderen leren elkaar kennen in een ongedwongen en ludieke sfeer. En dat smaakt naar meer want elk jaar tekenen de gemeenschapcentra meer musea, meer leerlingen en meer activiteiten op.

Heeft je klas zin om mee te doen ? Dan vinden jullie vast een keiwijze 'Explo Expo'-activiteit tussen het aanbod van de scholenwerking.

Leuke voorbeelden?

  • Muzette/Muzeven, een muzikaal educatief pakket van het Jubelparkmuseum (Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis van Brussel) - 2014
  • Expo Hop!, door het Museum van Elsene - 2017