Na iedere winter komt de lente. Rond 21 maart voor het noordelijk halfrond en 22 september in het zuidelijk halfrond gaat de zon door het lentepunt zodat dag en nacht precies even lang zijn. De dagen worden dan langer en de nachten korter tot de zomer begint. Het woord ‘lente’ is afgeleid van het Germaanse ‘lang’, wat ‘lengen’ betekent. Veel culturen vieren die lente. Telkens wordt een nieuw begin gevierd. Soms is dat letterlijk het begin van een nieuw kalenderjaar. Vaak heeft feest ook een figuurlijke of religieuze invulling. Vruchtbaarheid voor mens, dier of land, of voorspoed voor de toekomst staan dan centraal. Soms wordt een bevrijding of een verrijzenis herdacht. In sommige culturen vallen het lente- en nieuwjaarsfeest samen.
Ieder feest heeft zijn herkomst, maar het beweegt mee met de mensen die het vieren. Daardoor worden heel wat feesten vandaag op verschillende plekken gevierd. In Brussel, smeltkroes van culturen, is er elke maand wel ergens een feest om het begin van of het verlangen naar de lente te vieren.
En bij elk van die feesten speelt voeding een belangrijke rol: in de vorm van symbolische maaltijden of ingrediënten of in de vorm van offers aan de aarde.
Welke feesten er zoal in Brussel worden gevierd?
Op 12 januari vieren de Berbers of Amazigh in Brussel met Idd n Yennayer hun nieuwjaars- en lentefeest. Op 2 februari valt zowel het christelijke Lichtmis als het heidense Imbolc, een vruchtbaarheidsfeest. Februari is verder de maand waarin doorgaans het Chinese nieuwjaar of Chun Jie wordt gevierd. Op 1 maart vieren heel wat Balkanvolkeren feest. Met rood-witte linten die gedragen worden tot de eerste bloesems verschijnen, drukken ze de hoop op een mooie oogst uit. Later in maart wordt in de stad ook nog Holi gevierd, en Norouz. Norouz wordt gevierd precies op het moment dat de zon door het lentepunt gaat. Iraniërs, Yezidi en Koerden dekken de Norouz-tafel of branden grote vuren. Afhankelijk van de stand van de maan volgt de paascyclus met Pessah, het joodse paasfeest met onder andere de sedermaaltijd, en ook het katholieke en orthodoxe Pasen. Het katholieke Pasen kan soms samenvallen met Pessah, het orthodoxe feest nooit. In Afrika wordt het begin van de lente niet specifiek gevierd omdat het seizoen er ontbreekt. Maar Pasen is voor veel christelijke Afrikanen wel een belangrijk feest.
Op 13 april vieren de Thai in de stad Songkran. Ze wensen dan regen voor een goede rijstoogst. De lente in het zuidelijk halfrond wordt vooral gevierd door Zuid-Amerikanen. Op 22 september vieren de Bolivianen bijvoorbeeld Sata Qallta, een zaaifeest.
Sommige feesten worden in familiekring gevierd. Maar andere feesten zijn erg zichtbaar in de stad. Het zijn gelegenheden om je onder te dompelen in een andere cultuur. En sowieso zijn alle feesten erfgoed: geen tastbaar erfgoed, maar wel immaterieel erfgoed.
Meevieren?
Op www.uitinbrussel.be vind je welke feesten worden gevierd.
Het loont ook de moeite om de informatiekanalen van de federaties van zelforganisaties van etnisch-culturele minderheden in de gaten te houden.